Avagy a Start & Stop rendszer tényleg környezetkímélő és hasznos vagy csak egy divathóbort?
Ahogy a nevében is benne van, a Start & Stop rendszer az autómotorját megálláskor leállítja (stop), majd induláskor újra indítja (start).
Egyszerű logikával: ha a motor nem jár, akkor nem fogyaszt üzemanyagot és a környezetet sem szennyezi. Ez a tény a Start & Stop rendszerek hasznosságát igazolja, de vajon a Start & Stop akkumulátor csak divathóbort és kellék, vagy tényleg szükségünk van rá? Nézzük!
Miért kell Start & Stop akkumulátort beszerelni egy Start & Stop rendszerű gépjárműbe?
A válasz egyszerű, mert a rendszer hibátlan működéséhez minimum 30%-kal nagyobb akkumulátor teljesítményre van szükség. Csak az SST akkumulátorok képesek a 30%-kal nagyobb teljesítményt biztosítani, a hagyományosak nem.
Miért van szükség nagyobb akkumulátor teljesítményre?
Egy hagyományos autó esetében a motor leállításával az összes fogyasztó lekapcsolódik. A Start & Stop rendszerű autóknál viszont nem! Bár úgy tűnik, hogy az autó leállt, a jármű a közlekedési lámpánál várakozva is üzemelteti a fűtést, a klímát, a rádiót, a fényszórókat, azaz olyan fogyasztókat, amely igénybe veszi az akkumulátort.
Ugye Ön sem szeretné, hogy Start & Stop rendszerű autóban utazva a piros lámpánál egyszer csak elnémuljon az autórádió?
Nem kérdéses tehát, hogy az ilyen rendszerű autóba speciális teljesítményű akkumulátorra van szükség, ezért fejlesztették ki a Start & Stop akkumulátorokat, azért mindig ezt válassza az SST rendszerű gépjárműbe!
Start & Stop akkumulátorok pro és kontra
Pro, hiszen a motor leállításával csökken az üzemanyagfogyasztás, és ezáltal a szigorúbb környezetvédelmi előírásokat is betartjuk, azaz
kisebb ökológiai lábnyomot hagyunk autónkkal a világban.
Contra, azaz üröm az örömben, hogy vonzó üzemanyag fogyasztás-csökkentés mellett, a Start & Stop rendszerű autó legalább 6-szor - 7-szer többször indítja a motort újra, amely bár az álló idő alatt kíméli a pénztárcánkat, ugyanakkor nagyobb terhelést jelent az indítómotor és az akkumulátor számára, amelyek kopása is valamivel gyorsabb lesz, és ez a karbantartás költségekben jelentkezhet.
Emellett a nagyobb teljesítmény szükségszerűen magasabb árat is jelent, hiszen a nagyobb teljesítményt a gyártók csak nagyobb nyersanyag felhasználással tudják elérni.
Jó hír azonban, hogya magasabb árért valóban magasabb teljesítményű terméket kapunk, amikor SST akkumulátort vásárolunk.
Felmerülhet a kérdés, hogy ha a hagyományos akkumulátor IS képes beindítani a Start & Stop rendszerű autót, és tudvalevő, hogy a generátor menet közben feltölti az akkumulátort, akkor miért van szükség mégis SST akkumulátorra?
Az akkumulátor állapotát egy számítógép (márkától függően például a BSI vagy BMS) figyeli, és menet közben a generátor irányításával tölti árammal. Amikor az akkumulátor teljesítménye már nem megfelelő, az akkumulátort felügyelő számítógép utasítja a motorvezérlő számítógépet, hogy az autót megálláskor ne állítsa le. Ilyenkor a vezető azt veheti észre, hogy a motor a Start & Stop rendszer ellenére nem áll le megálláskor, vagy jóval indulás előtt újraindul a motor. Ennek oka, hogy a rendszer „biztosra megy”, hogy ne fordulhasson elő olyan kellemetlen eset, amikor az autó a forgalomban nem indul újra. Többek között ezért van szükség a 30%-kal erősebb akkumulátor teljesítményre, hogy a jármű motorja tehát minden körülmények között újra induljon.
Ha egy Start & Stop rendszerű autóba hagyományos akkumulátort építünk be, akkor néhány hónapon belül a lemerülési problémák jelentkezni fognak. Ne ezen spóroljon!
Szakmai javaslatunk, hogy soha ne tetessen hagyományos akkumulátort Start & Stop rendszerű gépjárműbe, mert nincs értelme!
Figyelmezteti-e a vezetőt a Start & Stop rendszer az akkumulátor gyengülésére?
Természetesen. A számítógép nemcsak a motorvezérlőnek ad utasítást, de a műszerfalon is jelzi, hogy az SST funkciót felfüggeszti, és a vezető maga is észleli a jelenséget. És ez nem minden! A számítógép figyelmeztető „intézkedése” bizonyos esetekben olyan erőteljes, hogy a jármű kényelmi funkcióit is letilthatja, mint például az ülésfűtés, a tolatóradar, és ez a tiltás mindaddig érvényben marad, amíg a vezető nem cseréli le az elhasználódott akkumulátort egy újra.
Ezért ne halogassa az akkumulátor cseréjét. Élvezze a Start & Stop rendszerű jármű kényelmét, és jelentkezzen be szervizünkbe még ma, ha fenti problémák valamelyikét észleli!
Várjuk szeretettel a Car Contact márkafüggetlen autószervizben és karosszéria-fényező centerben, Pomázon, a Mester utca 4. szám alatt!
コメント