H-CS 6h30-16h00 P 14h00
Féktávolságon belül megállni
FÉKRENDSZER
ELLENŐRZÉS & JAVÍTÁS
Élvezzük a sebességet! A gázpedált nyomni nem nehéz, de vajon meg is tudunk állni a kellő pillanatban?
Autószervizük ajánlatai fékrendszer témakörben
Milyen jelek utalnak a fékrendszer elemeinek meghibásodására?
-
Állandóan fog a fék, melegszik a kerék, hirdtelen áll meg, nem gurul könnyedén - szabadon, olyan, mintha a jármű fékpedálját folyamatosan nyomva tartaná. A probléma oka lehet a gumi fékcső hibája, illetve az ABS vezérlőrendszer meghibásodása, mely javítható!
-
Kigyulladt a műszerfalon a fékkontroll-lámpa, ennek több oka is lehet. A kézifék beragadt vagy túl alacsony a fékolajszint, vagy túlságosan el vannak kopva a fékbetétek és elérték a kritikus vastagságot, cserélni kell őket. Fontos, hogy mindig vegye komolyan a figyelmeztető jelzést!
-
„Kemény” a fékpedál. Meghibásodhattak a fékrásegítő vagy a fékcsövek vagy a hidraulikarendszer, vagy a fékmunkahengerek, vagy a féknyergek.
-
„Puha” a fékpedál. A fékpedál benyomása hatástalan – a kívánt fékhatás eléréséhez huzamosan pumpálni kell a pedált. Figyelem! Ez a probléma a hidraulikarendszer súlyos meghibásodására utalhat.
-
Fékezéskor a jármű „elhúz”. Valamelyik féknyeregnek részét képező fékmunkahenger nem működi, vagy pedig defektes az egyik kerék. A lengéscsillapítók elhasználódása ugyanilyen tünetet okozhat.
-
Fékezéskor az autó berezonál. Valószínűleg tönkrement az egyik féktárcsa, vagy kilazult valamelyik alkatrész, esetleg túl nagy a holtjáték az első vagy a hátsó futóműben.
-
Fékezéskor a jármű rángat. Ha a fékek a pedál leggyengébb benyomása esetén is leblokkolnak, akkor vagy a féktárcsák, vagy a fékdobok, esetleg a fékpofák hibájáról lehet szó.
-
Kigyullad a műszerfalon a STOP lámpa - ennek oka lehet a kritikusan alacsony fékfolyadék szint. Azonnal álljon meg, és hívja autómentő szolgáltatásunkat.
-
Nem hatásos a fékezés, melynek oka lehet, hogy régi a fékfolyadék, cserére szorul vagy túlságosan kopottak a fékbetétek.
-
Zajt és rezgést észlel fékezés közben. A rendellenes tárcsakopás, a rozsdásodás vagy a kopott féknyereg szintén okozhatnak.
-
Előfordulhat, hogy kis fékezéseknél a fék sípol vagy csikorog, ez azonban nem befolyásolja a fékrendszer hatékonyságát.
CAR CONTACT MŰSZAKI KISOKOS
A fékrendszer legfontosabb elemei: a fékdobok, a fékbetétek, a féktárcsák, a fékpofák és a féknyergek. Ezen alkatrészek mindegyike önálló funkcióval bír, de csak együttes működésük teszi lehetővé a gépjármű fékezését és megállítását.
A főfékhenger a fékpedál benyomásával keletkező energiát hidraulikus nyomássá alakítja át, melyet az összenyomhatatlan fékfolyadék továbbít a négy kerék felé.
-
A tárcsafékekkel felszerelt kerekeknél: Nyomás hatására a hidraulikus féknyereg működésbe lép, és a tárcsának préseli a fékbetéteket.
-
Dobfékekkel felszerelt kerekeknél: A nyomás a két fékpofára hat, amelyek ezáltal nekifeszülnek a dobnak.
Ne felejtse el, hogy a fékezés csak akkor igazán hatékony, ha a lengéscsillapítók és a gumiabroncsok is megfelelő állapotban vannak!
A fékrendszer működése
ÜGYFELEINK KÉRDEZTÉK - MI VÁLASZOLUNK
Olyan gyakran semmiképp, mint amilyen gyakran a kaméleon a színét változtatja, de rendszeresen, legalább 10.000 Km-enként ellenőriztesse a fékbetéteket. Feltétlenül cseréltesse őket, ha kigyullad a kopásjelző (amennyiben ilyen visszajelzővel a jármű rendelkezik), vagy a kopófelület vastagsága a kritikus 2 mm-t elérte, vagy ennél kisebb. Kérje az ellenőrzést szervizünktől, és amennyiben a csere szükséges, korrekt árajánlatot kap tőlünk a munkára.
Milyen gyakran kell a fékbetétet cserélni?
Szakmai szempontól nem javallott, ezért szervizünk csak párban cseréli őket. Ön se ezen spóroljon! Az aszimmetrikus fékhatás elkerülése érdekében mindig egyszerre cseréltesse ki az ugyanazon tengelyen található fékbetéteket!
Lehet-e fékbetét egyesével cserélni?
Igen, ahogy autó és autó között, ahogy ügyfélkiszolgálás és ügyfélkiszolgálás között is van különbség, a fékbetétek sem egyformák, mégha ránézésre azonosnak tűnnek is. Kiválasztásukkor a legfontosabb szempont, hogy a maximális biztonságot garantálják Önnek. Különbség van teljesítményük és tartósságuk alapján, de fontos szempont az utazási komfort is. De vajon hogy függ össze az utazási komfort a fékbetét minőségével? A fékrendszer különböző alkatrészei bonyolult kölcsönhatásban vannak egymással, működésük közben zaj- és rezgésproblémák léphetnek fel, mely zavarhatja Önt és utasait. E zavaró jelenséget sok esetben a fékbetétek okozzák. A minőségi fékbetéteket speciális rezgésszűrő alátéteket és lemezeket használó, nagy teljesítményű zajcsillapító rendszerekkel szerelik fel. A fékbetétek akusztikai tulajdonságait még tervezési fázisban tesztelik. Más hibajelenséget tapasztalt? A hibajelenségekről a képre vagy a címre kattintva olvashat!
Ha Ön a dinamikus, sportos vezetési stílust kedveli, autóján gyorsabban kopnak a fékbetétek, ezért gyakrabban ellenőriztesse és cseréltesse őket. A fékezés során a súrlódás következtében jelentős mennyiségű hő szabadul fel, az ismételt fékezések hatására a hőmérséklet jelentősen megemelkedhet. A tárcsa és a betétek egymással való súrlódása a betét anyagának kopásához, idővel pedig a betétek elvékonyodásához vezet. A fékbetétek puhább anyagból készülnek, mint a féktárcsák, így gyorsabban elkopnak. Az elkopott fékbetétek károsíthatják a féktárcsát, és hirtelen fékezéskor a vezető elveszítheti a gépjármű feletti uralmát. Ne várja meg a kritikus kopást!
Mi okozza a fékbetét idő előtti kopását?
Fékezés során a féktárcsák erős igénybevételnek vannak kitéve. A fékezés hatékonysága nagyban függ a féktárcsák állapotától, ezért minden fékbetétcsere alkalmával feltétlenül ellenőriztesse a féktárcsákat is, hogy vastagságuk megfelel-e a gyártó előírásainak! A féktárcsákat mindig párosával cseréljük. A féktárcsa cseréjekor feltétlenül cseréljük a fékbetéteket is. Akkor is mindkét féktárcsát kell cserélni, ha csak az egyiken észlelünk sérülést (repedést, karcolást, alakváltozást). A féktárcsákat azonnal cserélni kell, ha a kopás eléri az alkatrész oldalán található jelzést. A féktárcsa kopása nagyban függ a vezetési stílustól (a fékezések gyakoriságától és intenzitásától), valamint a tárcsa és a fékbetétek anyagától. Minden esetben válasszon jó minőségű alkatrészt!
Milyen gyakran kell a féktárcsákat cserélni?
A hátsó fékrendszernél a gyártók alkalmazhatnak féktárcsa-fékbetét párost vagy fékdob-fékpofa párost. Funkciójuk azonos, de működésük eltérő. Jó hír, hogy a hátsó fékek élettartama kb. kétszer hosszabb, mint az első fékeké. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem szükséges őket rendszeresen ellenőrizni, dehogynem, csak ritkábban, amely mégiscsak könnyebbség. A fékpofák és fékdobok állapotát kb. 20.000 kilométerenként vizsgáltassa át, és amint a fékpofák anyagvastagsága 1,5 mm alá csökken, cseréltesse ki őket. A fékdobok állapotát pedig azért is ellenőrizni kell, mert ha sérültek, kárt tehetnek a fékpofákban. A hátsó fékek csoportjába tartozik a rögzítőfék vagy másnéven kézifék is. Ezek időszakos kontrollja is elkerülhetetlen. Jelentkezzen be szervizünkbe még ma!
Hátsó fékek vagy fékdobok?
A fékfolyadék minősége az idő előrehaladtával romlik. A fékfolyadékhoz bejutó levegő páratartalma hő hatására gőzzé alakul és a fékfolyadék működését gátolja, ezáltal rontja a fékezés hatékonyságát. A fékfolyadékot – az összenyomhatatlanság megőrzése érdekében – legalább 2 évenként, illetve az első forgalomba helyezés dátumától függően 40.000 vagy 60.000 km-enként cserélni kell! A fékfolyadék szintjének csökkenésére a műszerfalon kigyulladó jelzőlámpa is figyelmeztet. Semmiképp ne hagyja figyelmen kívül!
Milyen gyakran kell a fékfolyadékot cserélni?
A fékcső egy többrétegű, megerősített falú cső, amelyben nyomás alatt kering a fékfolyadék. A jó minőségű fékcső csatlakozásai edzett acélból készülnek, így ellenállnak a rozsdásodásnak, és kiválóan ellenáll a dinamikus igénybevételnek, és bírja a magas hőmérsékletet, jó tágulási képességekkel rendelkezik . Ettől függetlenül a fékcsöveket rendszeresen ellenőrizni kell, mert a legkisebb szivárgás is csökkentheti a fékfolyadék mennyiségét, amely a fékhatás csökkenését eredményezi. Ha repedést, hólyagot, szivárgást látunk a fékcsövön, azonnal cseréljük ki, ez a biztonságos autózás alapvető feltétele. Műszaki vizsga: a sérült fékcső miatt a műszaki vizsgát meg kell ismételni. A fékcsövet megelőző jelleggel, a vizsgára történő felkészítés során is ki lehet cserélni.
Hogyan hat a fékcső állapota a fékhatásra?
Az elővigyázatosság sohasem árt! Fékbetét csere vagy fékjavítás után javasoljuk, hogy az új fékbetéteket lassan (egymás után többszöri rövid fékezéssel) „járassa be”! Gépi autómosást követően az első féktárcsák és fékbetétek nedvesek maradhatnak, ami csökkentheti a fékek hatékonyságát. Ezt elkerülendő nyomja be néhányszor enyhén a fékpedált, hogy a felszabaduló hő megszárítsa az alkatrészeket!