H-CS 6h30-16h00 P 14h00

Télen téli gumi, nyáron nyári gumi
FUTÓMŰ & ABRONCS
& LENGÉSCSILLAPÍTÓ
Figyeleml! Az Ön vezetési stílusa észrevétlenül alkalmazkodik a kopott futómű okozta körülményekhez.
Autószervizünk ajánlatai futómű témakörben
-
Gyorsításkor a kerekek pattognak az úton, ami az úttartás romlásához vezet. (lcs)
-
Tompa kattanást tapasztal, amikor az autóval egy fekvőrendőrön hajt át. (lcs)
-
Olajszivárgást észlel a lengéscsillapítókon. (lcs)
-
Rendellenesen kopnak a gumiabroncsok. (lcs) - de a jelenséget a nem megfelelően beállított futómű is előidézheti.
-
Nagyobb kanyarokban az autó bizonytalanná válik, „lebeg”. (lcs)
-
Kisebb ívű kanyarokban az autó kisodródik, bólogat. (lcs)
-
Szemmel látható jel a futófelület eldeformálódása vagy az egyenetlen kopás. Ha a gumiabroncs oldalain vágások, berepedezések és kidudorodások láthatók, azonnal cserélni kell őket! (g)
-
Csökken a mintázat mélysége. Nem csökkenhet 1,6 mm alá, mert nemcsak az aquaplanning (vízen csúszás) veszélye nő, de a féktávolság is. Még a határérték elérése előtt gondoskodjon a cseréről! (g)
-
Vezetési nehézségek: a kormánykerék berezonál, a gépjármű jobbra vagy balra húz, nő a féktávolság - oka lehet a nem megfelelően kicentrírozott kerék vagy az elhasználódott gumiabroncs.
-
Túl gyakran lecsökken a guminyomás, ennek oka lehet az elöregedett szelep, mely nem megfelelően zár, és így elillan a kerékből a levegő.
Ha bármely fenti rendelleneséget tapasztalja, hozza el gépjárművét szervizünkbe és mi orvosoljuk a hibát!
A lengéscsilaptó és a gumiabroncsok meghibásodására utaló jelek
CAR CONTACT MŰSZAKI KISOKOS

Az abroncsra ragasztott cimke bal oldalán (1) az üzemanyag fogyasztás osztálya, a jobb oldalon (2) a tapadást nedves úton osztálya, az alsó részén (3) pedig a gördülési zajra vonatkozó adatok találhatók
A gumiabroncs jelöléseinek és számainak jelentése
Például egy 195/55/15 jelzésű abroncs szélessége 195 mm, profilaránya 55% és a felni átmérője 15 coll.
Tudta-e, hogy nedves úton 80 KM/h-ról lefékezve 6 méterrel, havas úton 50 KM/h-ról fékezve több, mint 30 méterrel csökken a fékút, ha téli gumiabronccsal szerelt járművel autózik. Van még kérdése?




A lengéscsillapító kopásának negatív hatásai
Aqua-
planning

Veszélyesen, akár +15%-kal nő a vízencsúszás, avagy aquaplanning veszélye
Nő a
féktávolság

Akár 3%-kal is megnőhet a féktávolság, amely számos plusz métert jelenthet.
Gyorsan kopó
gumiabroncsok

Akár 25%-kal gyorsabban elkopnak a gumiabroncsok, amely plusz költséget jelent.
Más elemek
kopása

Megrongálódnak a szomszédságában lévő kardáncsukló, gömbcsuklók és motortartó is.

ÜGYFELEINK KÉRDEZTÉK - MI VÁLASZOLUNK

Igen, csak éppen semmi értelme, és a pénztárcája bánja. Miért? Mert a téli abroncs anyaga jóval lágyabb, mint a nyári abroncsé. Célja az, hogy még hideg-rideg időben is biztosítsa a tapadást. Ám ez a túlzott lágyság meleg nyári napokon azt eredményezi, hogy az abroncs túlzottan tapad az útra, és az abroncs anyaga a nyári melegben egyszerűen leradírozódik, pillanatok alatt elkopik. Cseréltesse vissza +7° fok felett a téli abroncsot a nyárira!
Használhatom-e a téli gumival az autómat nyáron?

Nem, nem a naptári dátumtól függ, sőt még attól sem, hogy leesett-e a hó! Amikor a hőmérséklet 7° fok alá süllyed, a nyári abroncs anyaga ridegebbé válik, kevésbé tapad, ezért utasbiztonsági kockázatot jelent. Váltson téli abroncsra! Higgye el, jó befektetés, mert a téli abroncsok költsége sokkal kevesebb, mint egy esetleges baleset utáni javítás költségei, ugyanis hatszor nagyobb az esélye az ütközéseknek télen, mint nyáron. Javasoljuk, hogy gondoljon előre, ne halassza a cserét az utolsó pillanatra. Időben megszervezve autószervizünk könnyebben talál kapacitást az Ön gyors kiszolgálására.
Mi az optimális időpont a nyári abroncsok télire cserélésére?

Minimum, az azonos tengelyen lévő abroncsokat párban kell cserélni, de sokkal szakszerűbb mind a 4 kerék egyidejű cseréje. A szezonális váltáskor, az abroncs jellege és funkciója miatt pedig mind a 4 keréken cserélni kell a gumiabroncsot. Összkerékhajtású autónál pedig nemcsak szezonális váltáskor, hanem bármely egyéb ok miatti csere esetén javasoljuk a 4 kerék egyidejű átgumizását.
Párban kell, vagy mégis lehet a gumiabroncsokat egyesével cserélni?

Langyos, meleg időben az eredetileg hideg időjáráshoz tervezett, jó tapadást és úttartást biztosító lágy anyagú speciális téli abroncs könnyebben felforrósodik az úttesten a nagy tapadási felület és az anyag lágysága miatt, következésképpen villámgyorsan elkopik. A gumik profilmélysége gyorsan csökken, és az abroncs elértéktelenedik. A téli gumiabroncsok speciális gumikeverékből, speciális mintázattal és legalább ötször annyi lamellával készülnek, mint a nyáriak. Ennek köszönhetően a jármű úttartása télen sem romlik, és sokkal jobban fog tapadni a hideg száraz vagy nedves úttestre, és sokkal jobb lesz az abroncs vízkiszorítása is. A téli gumiabroncsok speciális jelölése az M+S (vagy MS, vagy M&S) szimbólum, amely egy angol rövidítés, sárt és havat jelent (mud and snow), és amely a csúszós, például olvadt hóval borított talajhoz való speciális tapadási képességet jelöli. Cserélje + 7° fok felett a téli abroncsokat nyárira, - 7° fok alatt pedig a nyári abroncsokat télire! Használjon mindig az évszaknak megfelelő, centrírozott gumiabroncsokat!
Miben különbözik a téli autógumi a nyáritól?

Az autógyártók a járműhöz előírt gumiabroncs sebesség- és terhelhetőségi indexét, valamint a méretét mindig úgy határozzák meg, hogy maximális biztonságot és vezetési kényelmet nyújtson. Soha ne válasszon a gyártó előírásainál alacsonyabb sebesség- vagy terhelhetőségi indexű gumiabroncsot, mert nem csak törvényellenes, de komoly veszélyforrást hordoz magában. Egyedüli kivétel azok a téli gumiabroncsok jelentenek, amelyek eltérő sebességindexszel is rendelkezhetnek, de ebben az esetben a vezetőnek be kell tartania a gumiabroncson jelölt maximális sebességet. Természetesen, hogy milyen márkát, típust választ az az Ön preferenciája és döntése lehet, de a döntésnél még a DOT számot is ellenőrizze!
Milyen szempontok alapján válasszunk gumiabroncsot?

A már említett hibák és problémákon kívül, legalább 5 évente ellenőriztesse a gumiabroncsok állapotát, beleértve a pótkereket is. Néha látszólag még megbízhatók, de lehet, hogy az anyag elöregedése miatt már nem. Ezt szakembereink meg tudják állapítani, és új abroncsot fognak javasolni a járműre, ha szükséges. Autószervizünkben bármely márkájú és típusú abroncsot rendelhet járművére. Vásárláskor figyeljünk a DOT számra is! Ez a szám azt az évet és hetet jelöli, amikor a gumit gyártották. Ebből az adatból látszik, hogy az abroncs milyen idős. Azért fontos ez, mert hiába állt raktárban egy abroncs, és hiába “vadonatúj”, a gumi anyag elöregedési folyamata már megkezdődött rajta, tehát tulajdonképpen egy értékvesztett gumiabroncsot vásárolnánk “olcsóbban”. A téli abroncsok használhatósága max 5 év, tehát ne vásároljunk meg egy 4 éves “új” abroncsot. A nem-téliek esetében pedig csak az adott évben gyártott terméket szabad megvásárolni! Minőséget vásároljon a pénzéért!
Mit jelent a DOT szám, és milyen gyakran kell új abroncs a gépjárművünkre?

Ha a profilmélység 2 mm alá csökken, okvetlen cserélni kell! De a kopás, a gumi amortizálódása nem mindig látható szabad szemmel. Legyen elrettentő példa a képillusztráció, melynél a gumi szál szakadásra csak a gumi leszerelését követően derült fény. Ha ezt nem vesszük észre, nagy valószínáséggel egy nagyobb sebességnél súlyos balesetet idézett volna elő!
Milyen profilmélységnél kell cserélni a gumiabroncsot?

De még mennyire! Nem mindegy, hogy városban közlekedik vagy jól megpakolva egy Horvátországba megy nyaralni a járművel. A javasolt keréknyomást a tankajtóban szokta a gyártó feltüntetni, és ezeket a javasolt előírásokat érdemes követni. Sok pénzt megspórolhat az üzemanyag fogyasztás csökkentésével, ha az optimális guminyomást beállítja indulás előtt.
Befolyásolja-e a keréknyomás az üzemanyagfogyasztást?
