H-CS 6h30-16h00 P 14h00
Télen téli gumi, nyáron nyári gumi
FUTÓMŰ & ABRONCS
& LENGÉSCSILLAPÍTÓ
A futómű alkatrészek, a lengéscsillapító elhasználódása fokozatos folyamat, melynek során az Ön vezetési stílusa észrevétlenül alkalmazkodik a megromlott körülményekhez.
Autószervizünk ajánlatai futómű témakörben
-
Gyorsításkor a kerekek pattognak az úton, ami az úttartás romlásához vezet. (lcs)
-
Tompa kattanást tapasztal, amikor az autóval egy fekvőrendőrön hajt át. (lcs)
-
Olajszivárgást észlel a lengéscsillapítókon. (lcs)
-
Rendellenesen kopnak a gumiabroncsok. (lcs) - de a jelenséget a nem megfelelően beállított futómű is előidézheti.
-
Nagyobb kanyarokban az autó bizonytalanná válik, „lebeg”. (lcs)
-
Kisebb ívű kanyarokban az autó kisodródik, bólogat. (lcs)
-
Szemmel látható jel a futófelület eldeformálódása vagy az egyenetlen kopás. Ha a gumiabroncs oldalain vágások, berepedezések és kidudorodások láthatók, azonnal cserélni kell őket! (g)
-
Csökken a mintázat mélysége. Nem csökkenhet 1,6 mm alá, mert nemcsak az aquaplanning (vízen csúszás) veszélye nő, de a féktávolság is. Még a határérték elérése előtt gondoskodjon a cseréről! (g)
-
Vezetési nehézségek: a kormánykerék berezonál, a gépjármű jobbra vagy balra húz, nő a féktávolság - oka lehet a nem megfelelően kicentrírozott kerék vagy az elhasználódott gumiabroncs.
-
Túl gyakran lecsökken a guminyomás, ennek oka lehet az elöregedett szelep, mely nem megfelelően zár, és így elillan a kerékből a levegő.
Ha bármely fenti rendelleneséget tapasztalja, hozza el gépjárművét szervizünkbe és mi orvosoljuk a hibát!
A lengéscsilaptó és a gumiabroncsok meghibásodására utaló jelek
CAR CONTACT MŰSZAKI KISOKOS
Az abroncsra ragasztott cimke bal oldalán (1) az üzemanyag fogyasztás osztálya, a jobb oldalon (2) a tapadást nedves úton osztálya, az alsó részén (3) pedig a gördülési zajra vonatkozó adatok találhatók
A gumiabroncs jelöléseinek és számainak jelentése
Például egy 195/55/15 jelzésű abroncs szélessége 195 mm, profilaránya 55% és a felni átmérője 15 coll.
Tudta-e, hogy nedves úton 80 KM/h-ról lefékezve 6 méterrel, havas úton 50 KM/h-ról fékezve több, mint 30 méterrel csökken a fékút, ha téli gumiabronccsal szerelt járművel autózik. Van még kérdése?
A lengéscsillapító kopásának negatív hatásai
Aqua-
planning
Veszélyesen, akár +15%-kal nő a vízencsúszás, avagy aquaplanning veszélye
Nő a
féktávolság
Akár 3%-kal is megnőhet a féktávolság, amely számos plusz métert jelenthet.
Gyorsan kopó
gumiabroncsok
Akár 25%-kal gyorsabban elkopnak a gumiabroncsok, amely plusz költséget jelent.
Más elemek
kopása
Megrongálódnak a szomszédságában lévő kardáncsukló, gömbcsuklók és motortartó is.
ÜGYFELEINK KÉRDEZTÉK - MI VÁLASZOLUNK
Az autógyártók a járműhöz előírt gumiabroncs sebesség- és terhelhetőségi indexét, valamint a méretét mindig úgy határozzák meg, hogy maximális biztonságot és vezetési kényelmet nyújtson. Soha ne válasszon a gyártó előírásainál alacsonyabb sebesség- vagy terhelhetőségi indexű gumiabroncsot, mert nem csak törvényellenes, de komoly veszélyforrást hordoz magában. Egyedüli kivétel azok a téli gumiabroncsok jelentenek, amelyek eltérő sebességindexszel is rendelkezhetnek, de ebben az esetben a vezetőnek be kell tartania a gumiabroncson jelölt maximális sebességet. Természetesen, hogy milyen márkát, típust választ az az Ön preferenciája és döntése lehet, de a döntésnél még a DOT számot is ellenőrizze!
Milyen szempontok alapján válasszunk gumiabroncsot?
A már említett hibák és problémákon kívül, legalább 5 évente ellenőriztesse a gumiabroncsok állapotát, beleértve a pótkereket is. Néha látszólag még megbízhatók, de lehet, hogy az anyag elöregedése miatt már nem. Ezt szakembereink meg tudják állapítani, és új abroncsot fognak javasolni a járműre, ha szükséges. Autószervizünkben bármely márkájú és típusú abroncsot rendelhet járművére. Vásárláskor figyeljünk a DOT számra is! Ez a szám azt az évet és hetet jelöli, amikor a gumit gyártották. Ebből az adatból látszik, hogy az abroncs milyen idős. Azért fontos ez, mert hiába állt raktárban egy abroncs, és hiába “vadonatúj”, a gumi anyag elöregedési folyamata már megkezdődött rajta, tehát tulajdonképpen egy értékvesztett gumiabroncsot vásárolnánk “olcsóbban”. A téli abroncsok használhatósága max 5 év, tehát ne vásároljunk meg egy 4 éves “új” abroncsot. A nem-téliek esetében pedig csak az adott évben gyártott terméket szabad megvásárolni! Minőséget vásároljon a pénzéért!
Mit jelent a DOT szám, és milyen gyakran kell új abroncs a gépjárművünkre?
Ha a profilmélység 2 mm alá csökken, okvetlen cserélni kell! De a kopás, a gumi amortizálódása nem mindig látható szabad szemmel. Legyen elrettentő példa a képillusztráció, melynél a gumi szál szakadásra csak a gumi leszerelését követően derült fény. Ha ezt nem vesszük észre, nagy valószínáséggel egy nagyobb sebességnél súlyos balesetet idézett volna elő!
Mikor kell cserélni a gumiabroncsot?
Igen, csak éppen semmi értelme, és a pénztárcája bánja. Miért? Mert a téli abroncs anyaga jóval lágyabb, mint a nyári abroncsé. Célja az, hogy még hideg-rideg időben is biztosítsa a tapadást. Ám ez a túlzott lágyság meleg nyári napokon azt eredményezi, hogy az abroncs túlzottan tapad az útra, és az abroncs anyaga a nyári melegben egyszerűen leradírozódik, pillanatok alatt elkopik. Cseréltesse vissza +7° fok felett a téli abroncsot a nyárira!
Használhatom-e a téli gumival az autómat nyáron?
Minimum, az azonos tengelyen lévő abroncsokat párban kell cserélni, de sokkal szakszerűbb mind a 4 kerék egyidejű cseréje. A szezonális váltáskor, az abroncs jellege és funkciója miatt pedig mind a 4 keréken cserélni kell a gumiabroncsot. Összkerékhajtású autónál pedig nemcsak szezonális váltáskor, hanem bármely egyéb ok miatti csere esetén javasoljuk a 4 kerék egyidejű átgumizását.
Párban kell, vagy mégis lehet a gumiabroncsokat egyesével cserélni?
Nem, nem a naptári dátumtól függ, sőt még attól sem, hogy leesett-e a hó! Amikor a hőmérséklet 7° fok alá süllyed, a nyári abroncs anyaga ridegebbé válik, kevésbé tapad, ezért utasbiztonsági kockázatot jelent. Váltson téli abroncsra! Higgye el, jó befektetés, mert a téli abroncsok költsége sokkal kevesebb, mint egy esetleges baleset utáni javítás költségei, ugyanis hatszor nagyobb az esélye az ütközéseknek télen, mint nyáron. Javasoljuk, hogy gondoljon előre, ne halassza a cserét az utolsó pillanatra. Időben megszervezve autószervizünk könnyebben talál kapacitást az Ön gyors kiszolgálására.
Mi az optimális időpont a nyári abroncsok télire cserélésére?
A téli gumiabroncsok speciális gumikeverékből, speciális mintázattal és legalább ötször annyi lamellával készülnek, mint a nyáriak. Ennek köszönhetően a jármű úttartása télen sem romlik, és sokkal jobban fog tapadni a hideg száraz vagy nedves úttestre, és sokkal jobb lesz az abroncs vízkiszorítása is. A téli gumiabroncsok speciális jelölése az M+S (vagy MS, vagy M&S) szimbólum, amely egy angol rövidítés, sárt és havat jelent (mud and snow), és amely a csúszós, például olvadt hóval borított talajhoz való speciális tapadási képességet jelöli.
Miben különbözik a téli autógumi a nyáritól?
De még mennyire! Nem mindegy, hogy városban közlekedik vagy jól megpakolva egy Horvátországba megy nyaralni a járművel. A javasolt keréknyomást a tankajtóban szokta a gyártó feltüntetni, és ezeket a javasolt előírásokat érdemes követni. Sok pénzt megspórolhat az üzemanyag fogyasztás csökkentésével, ha az optimális guminyomást beállítja indulás előtt.
Befolyásolja-e a keréknyomás az üzemanyagfogyasztást?
A lengéscsillapítók közül jellemzően a jobb oldali megy először tönkre. Miért? Mert a jobboldali kerék gurul az út széléhez közel, és ezért nagyobb igénybevételnek van kitéve. A lengéscsillapítókat mindig párban cseréljük. A lengéscsillapító cseréjekor járulékos alkatrészek cseréje is felmerülhet, mert ránézésre épnek látszanak, kiszerelés után viszont kiderülhet hogy hibásak, sérültek és szintén cserére szorulnak. Ilyen például a toronycsapágy vagy a sérült lengéscsillapító porvédő, vagy a tekercsrugó, melyről igen gyakran kiderül, hogy bizony törött. Szerkezetileg a futóműben alul van egy alsó lengőkar, melynek van a bölcsőhöz kapcsolódó szilent része, illetve kint egy gömbfej, amelyen elfordul maga a kerék. Illetve van egy csonkállvány rész, amelyben általában belemegy a féltengely (meghajtástól függően) vagy egy kerékcsapágy, melyre rá van szerelve a kerék. És ennek a tetején van a lengéscsillapító a rugóval. A lengőkart és a lengéscsillapítót pedig a stabilizátor bekötő szár köti össze. Ezen biztonsági futóműalkatrészek egymással kölcsönhatásban biztosítják a stabil úttartást, épségük, tökéletes működésük elengedhetetlen. Ezeket az alkatrészeket nem javítjuk, hanem cseréljük. Viszont a lengőkarszilent vagy gömbfej felújítható, és felújított alkatrésszel is ki tudjuk szolgálni ügyfeleinket, melynek ára mindig kedvezőbb, mint a vadonatúj alkatrészé. A felújított alkatrésszel ügyfeleink spórolni tudnak a költségeken.
Milyen járulékos költségek merülhetnek fel lengéscsillapító-cserekor, és mivel spórolhatunk?
80.000 KM futásteljesítmény felett minden 20000 KM megtétele után ellenőriztetni szükséges a lengéscsillapítókat. Természetesen ha rendellenességet tapasztal, a csere előbb lesz esedékes. A lengéscsillapítókat mindig párban cseréljük. Tudjon meg többet a lengéscsillapító által generált hibajelenségekről a képre vagy a címre kattintva!